måndag 14 mars 2011

Spel Måndag! Kontroller och spakar!

Spel måndag idag.
Idag så har jag tänkt mig skriva lite om lite om spelkontroller! Jag tror att det hade kunnat vara en hyfsad och klok sak att skriva om. För många som är "casual players" som ska köpa en hand kontroll till sin konsoll köper oftast "fejkade" kontroller som brukar emellanåt vara minst lika dyra eller t.om. dyrare än original kontrollerna som konsol utvecklarna säljer .
Oftast är det sämre kvalité och det fattas stämplar och plasten kan innehålla giftiga ämnen och man kan få problem med överhettning osv.
Men sen finns det ju såklart bra kloner på kontroller som fungerar bra och kan hålla minst samma kvalité som original kontrollerna. Så ni är försiktiga med vad ni köper för kontroller.
Här är dom mer kända spel kontrollerna genom tiderna.
                   



Nintendo 8-bit NES kontrollen!Klassiker!
Sen följde dom upp med Super Nintendo kontrollen som är mer rundad och har fler knappar! Men platt och obehaglig. Men man vänjde sig.
Sen kom Nintendo 64 kontrollen rätt hyfsad men urdålig kvalité på kontroll sticken.
 Sen kom Gamecube kontrollen. Jag vet inte riktigt vad man ska säga! Ser mer ut som ett konstvärk än vad den är praktisk. Men saken är att jag har ett vagt minne av att den fungerade riktigt bra.
Nintendo wii kontrollen den senaste av Nintendos kontroller. Den går mycket tillbaka till dess rötter med bara två knappar uppe och en extra "trigger" knapp under till. Plus att man får en bit till som man koppla till kontrollen om man vill.
Sega 8-bit kontrollen! Också klassiker och ingen större skillnad från Nintendos kontroll
Sega 16-bits kontrollen. Riktigt bra kontroll och skön att hålla i.
Sega Dreamcast kontrollen. Den ser lika obekväm ut som den var också. Sega försvann efter denna konsolen.

 
Playstations första kontroll grym och modern. Var helt grymt skön när den släpptes och bra kvalité.
Playstation 2 o 3 kontrollerna ser nästintill likadana ut så om något fungerar bra. Ändra det inte.

Xbox första kontroll var otymplig och stort som ett as denna var ingen höjdare. Men dom släppte senare en mer slimad och mindre version av kontrollen. Men den var fortfarende opraktisk.
Xbox 360 kontrollen. Det är nog den bästa kontrollen som jag har använt förutom Playstations kontroll.
Den svara väl och är vänlig för tummarna.


Jag ska se om jag hitta fejkade kontroller över Internet till nästa vecka och göra en liten artikel om det och kanske t.om. en spelrecesion.

MVH
Rasmus


2 kommentarer:

  1. Den första är sjukt mycket nostalgi för mig! Undrar inte om päronen fortfarande har kvar det i sina gömmor?

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Älska Nintendo :)/ulli

    SvaraRadera