onsdag 2 mars 2011

Onsdag! (Världens sämsta krönika)

Jag har ändrat ämne för Onsdagar! (världens sämsta krönika)
Jag ska skriva en krönika på Onsdagar istället och ha bara en liten bit av anime information istället på slutet.
Jag har aldrig skrivit en krönika. Så jag vet inte riktigt hur man ska göra! Men jag ska ge det ett försök! All kritik är välkommet!

Barbies ja eller nej till dina barn?
Under min uppväxt bland systrar så var barbies oftast ett ständigt faktum och kan vara orsakerna till att mina föreldrar gick på knän emellanåt ekonomiskt.
Barbies vilket jag skulle annta påverkade mina systrar indirekt psykologiskt när det kom till förvrängda skönhets ideal och därmed kanske ligger som en underton än idag i deras sätt att se sig själva och hela idealet blir extra jobbigt när media kletar ner ens sinne med trådsmala modeller som ler på tvn som ser som att dom inte har ätit mer än lite tofu utan tilltug.
Jag hade action gubbar och lego när jag var liten och kanske inte var lika utsatt och påverkad av ett såkallat manligt skönhets ideal, men eftersom det var actionfyllda tv-serier osv som jag tittade på när jag var liten så undrar jag om jag har blivit påverkad av det i vuxen ålder.
Men jag vågar nästan säga att jag inte blev det i samma utsträkning som tjejer har blivit.
Som oftast lekte med barbie dockor och vanliga dockor som även lite senare kunde kräkas och bajsa och kissa, precis som en riktig bebis vilket tvingade den lilla tjejen till att byta blöjor och mata sin leksak!

Vid närmare eftertanke så är det en riktigt sjuk sexism! haha det slog mig precis! Medans jag satt och lekte med action dockor och drömde mig bort i en helt annan värld. Så satt min syster och lekte med en docka som behövde byta blöjor och skrek och hade sig och hon gorde allt för att ta hand om dock jävlen!
Att implera tjejer i den åldern indirekt att ta hand om bebisar i den åldern är ganska sjukt om jag ska vara ärlig, men sammtidigt är det ganska smart att lära sig att hantera vissa grejer i tidig ålder t.ex. Om jag hade fått en hammare och en spik som barn och lite brädor och lärt mig hammra och spika och såga tidigt, så kanske jag idag hade inte behövt anställa snickare till diverse grejor som jag hade kunnat fixa själv istället. Så det känns som det finns en hårfin linje mellan vad som är ideal och vad som räknas som praktiskt kunnande och livsfärdigheter som är bra att ha.
Jag är fruktansvärt off topic men det håller en viss röd tråd ändå, så det spelar inte så stor roll.
Som sagt att skriva krönikor är ganska svårt för mig för att jag ändrar åsikter ganska snabbt om motparten har en bättre idé eller ett bättre argument om varför det är si och så.
Men jag ska öva på det tills nästa vecka.
Feedback är alltid bra , så var vänligen att lämna en kommentar i bloggen. Jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!




           Gustav och Sally ville äta min super trekorvs gaffel special! Men jag åt den själv utan att bjuda!
                                         Muha! Muha ha ha ha...
MVH
Rasmus

2 kommentarer:

  1. Klart att det är sexistiskt. MEn samtidigt så är det ju som det ska vara... Och har varit i alla tider. Folk har ju inte blivit dumma i huvudet för det. Sen tror jag oxå att föräldrarna (och kompisar)bär lite ansvar i vad barnen leker med. Vissa prackar ju på sina barn tex barbies o actionfigurer för att det lekte ju dem med när de var små. Och tycker att deras barn minsann oxå ska leka med det. Men jag har, ärligt, aldrig gjort det med mina. Emmie leker o har alltid lekt med prinsessgrejer o Wilma med bilar. Själv ägde jag inte en barbiedocka utan lekte med bilar. Anledningen till det är att där vi bodde fanns inga flickor i min ålder utan bara pojkar o vad lekte dem med? Jo, bilar så klart! Så summa sumarum är att omgivningen har stor del i vad barn leker med. Tror jag iaf...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, det jag menade med att det var sexisiskt, var att det verkar precis som att man ska påverka flickorna indirekt till att bli mammor och ta hand om barnen, medans man vill att mannen gör annat. Precis som om man inte vill att kvinnor ska ha mer frihet osv och göra som dom vill (vilket är möjligt). Sen om det fungerar eller ej är en annan sak det beror givetvis på person till person. Jag skrev inlägget ganska ytligt, för att jag ville inte gå in för djupt på det eftersom det var meningen med att det skulle vara en krönika.
    Aja, jag får se om jag kan få ihop ett lite mer stabilt ämne och ska försöka hålla mig till det.
    MVH
    Rasmus

    SvaraRadera