torsdag 24 mars 2011

Mysterie Torsdag! Häxor sanning eller myt?





Mysterie Torsdag idag den 24/3 2011!

Jag kollade igenom lite olika artiklar angående häxor igår och försökte få ihop ett bra inlägg och kom fram till att det mesta jag läste var redan fakta allmänheten visste om.

Att människor som blev anklagade för häxeri förföljdes och dödades systematiskt i slutet av 1400 talet och fram till 1800 talet.

Det är mer eller mindre 300 år av förföljelse och dödande och man vet nog inte med riktigt säkerhet hur många som dödades men det ligger mellan 40 000 och 100 000 mäniskor.

Vilket är väldigt ospesifika nummer. Ju mer jag läste, ju mer kom en massa frågetecken upp på frågor som man oftast kommer aldrig få svar på och som har förlorats i tiden.

Varför började dom just runt 1400 talet med att döda människor som påstods vara häxor? Jag menar det är 1400 år av kristen regim och kristendom har redan en otrolig makt.

Varför börjar så långt efter med att göra på det viset? Jag menar hednings relegionerna där många redan var utdöda och dom få som fanns kvar verkade som kyrkan inte riktigt brydde sig om.

För om man ska tro lite på forskare så var häxor mer eller mindre typ som druider i den forna tiden som läkte sår och hade stor kunskap om örter och medecinska växter osv.

Det är väldigt vagt och jag får inte bitarna till att passa riktigt.

Innan jag fortsätter så vill jag bara påpeka att det kyrkan gjorde under dess blodiga historia är förkasstligt och det är därför jag har ingen som helst repsekt för kyrkan och den religonen har tagit så många liv så alla andra religoner bleknar i jämförelse.

Dessutom tror jag inte på Gud, men det är ett ämne ämnat för en annan tid.

Så låt oss fortsätta.

Englit sägen så finns det två typer av häxor, Vita häxor som är mer eller mindre läkare och kan använda den vita magin och kan hela och är högt sammanflätade med naturen. Lite som en shaman kan man säga.

Sen finns dess motpart dom Svarta häxorna som använder svart magi och mästare på att manipulera och lägger förbannelser på dess offer.

Så då väcks ännu en fråga i mitt huvud!

Om det är sant, jag säger om för jag försöker utforska alla aspekter så ta det med en nypa salt!

Så låt oss för en stund säga och låtsas att dessa två häx typer finns och allt där som hör till med magi osv.
Så kyrkan har bestämmt sig för att ta upp kampen mot dom svarta häxorna för att dom blir mer och mer ett överhängande hot mot Gud och kyrkan.

Präster har fått nys om en hemlig orginisation som systematsikt tränar och lär upp svarta häxor för att utrota kristendomen.

Dom har gammla läror från en förvsunnen tid i diverse pappersark och ritualer som har vandrat mellan generation till generation i tusentals år.

Kyrkan har inget problem med vita häxor kanske snarare tvärtom uppmuntrar dom till att forska och undersöka olika örter osv i kyrkans namn.

Men inte offciellt efersom det kans skada religonen och lärorna om Gud på diverse sett.

Så dom vita häxorna blir lämnade ifred och dom svarte häxorna har en agenda.

Som går ut på att lägga förbannelser och förstöra skörder osv för bönder och människor som lever i Guds regim och går i kyrka osv mer eller mindre mot sin vilja.

Så naturligtvis så fanns det säkert människor som civila som gav och sålde information till dom svarte häxorna och hjälpte dom med olika saker för att kanske slippa bli bestraffade av rädsla för sjukdom och pest medans andra gjorde det friviligt.

Kyrkan får på något sätt nys om vad som händer och bestämmer sig för att utrota dom innan det är försent och en hemsk förbannelse läggs över världen.

Glöm ej att dom flesta kyrkfolk var väldigt nu kommer jag inte på ordet. För 50 år sedan härjade diger döden som utrotade nästan hela Europa.

Så skörder började fela och långa torrhets perioder började bli vanligare och kyrkan fattade det som ett tecken och började förfölja dom vita häxorna med hopp om att dom skulle ledas till dom svarta häxorna och med lite tur så hittade dom en ingång till det hemliga sällskapet och därmed började den stora massakern mot alla häxor eftersom dom visste inte vilka dom kunde lita på.


Detta är en väldigt löst sittande teori. Men jag vågar påstå att det inte kanske ligger för långt ifrån sanningen.
För jag har väldigt svårt att tro på att kyrkan helt slumpmässigt bestämmer sig för att döda en massa människor helt oprovoserat och för att dom har förnekat Gud.

Gorde dom det för att skrämma upp andra människor för att sätta ett exempel för dom civila?
Skulle inte tro det! Kristendomen har redan existerat i 1400 år och dom flesta människor var hjärtvättade redan från födslen.

Ju mer man gräver dessto mer motsätter sig teorierna och påståenden om vad som egentligen hände.
Det är ett evigt sökande på svar som kommer kanske aldrig bli funna.

Vad var anledningen till denna förföljelse?

Vad är sanning och vad är myt?

Vad var kyrkan egentligen ute efter?

Varför stod inte fler människor upp och sa att det fick vara nog och skapade uppror?
En sak vet jag! Många oskyldiga dog i Guds namn som var falskt anklagade om inte så kanske alla som dog var oskyldiga.

Men oavsett. Det var bara en teori om vad som kan ha hänt, jag vet inte!

Finns häxor idag och har dom funnits överhuvudtaget? Kanske!

Nu menar jag riktiga häxor och inte sånt new age skit som håller på med stenar och mög!

Nu menar jag riktiga häxor med ett svart hjärta som lägger förbannelser över dig och tvingar dig ner i en grop av galenskap där dina värsta demoner tär på din själ!

Där svart magi är en farlig kompanjon och där du och jag ska hålla oss utanför och undvika med all kraft vi har!

I den världen är inte vi välkommna.

Därför säger jag dessa ord!
Var försiktiga, ni vet aldrig vem ni stöter på och var varliga!

Det är snart påsk och blåkulla är nästa annhallt för vår resa in i en värld fylld av mysterier en värld där myt och fakta där linjen mellan dessa är hårtunn och linjen mellan verklighet och fantasi tunnas ut.

Fortsätt att tro och fortsätt att ifrågasätta och låt fantasin alltid leka fritt.

Vem vet? Man kanske hittar svaren där man minst anar det!

MVH
Rasmus






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar