fredag 4 mars 2011

Musik Fredag.. Inte riktigt!

Musik Fredag.
Det är tänkt idag att det ska vara musik på listan.
Men jag tänkte göra lite ändringar på Fredagar. Eftersom jag tror att skriva om musik hela tiden blir ganska enformigt under en längre tid.

Jag tänkte ha mer en rotation på olika ämnen på Fredagar och skriva lite mer fritt på Fredagarna. Jag ska se om jag kan komma på en bra rotation på ämnen under helgen och postar det på Måndag.

Så idag har jag inget riktigt att skriva mer än att jag är precis klar med rengöring av mitt sköldpads akvarie. Vilket är inte världens roligaste grej att göra, men det måste göras!

Men det går ganska snabbt om man har lite rutin på grejorna.
Jag har tre sköldpaddor var av två är av arten Mauremys/Chinemys reevesii och jag har fått reda på för inte så jättelängesen att dom är rödlistade hos EU:s djurskydds reservats sak. Haha UCN eller något sånt kanske dom heter. Kommer inte ihåg riktigt nu. Men det innebär att dom är utrotningshotade och man måste ha någon form av certifikat för att få innehava dom.

Jag har försökt ringa en orginastion i Malmös Terrarie förenings sak. För om dom vill ta hand om dom så är det bara för dom att komma och hämta dom eftersom jag har letat efter någon som vill ha dom gratis. Men det var innan jag visste om att dom var utrotningshotade.
Så "no dice" för er som kanske var intresserade.
Men vi får se hur det går! :)

                                              Sköldpaddor har en förmåga att skita ner!





                                                    

                                                      Slanga vattnet! Rörmockar power ftw!




          Där har vi dom små grisarna! :p dom har redan bajsat i vattnet i baljan xD Luktar Bajs!

Har en hand duk över dom för att det inte ska lukta så farligt och så blir dom lugnare istället för att vara så hyper aktiva.

                                    Det är pumpen.. Den är svart egentligen! Det bruna är inte en del av pumpen xD


                             Mina händer efter en stund med latex vantar! Jag brukar inte använda dom men jag skulle testa det denna gånge mest för att undvika att få lukten på händerna. Bakterie mässigt, spelar ingen roll för min del. Har aldrig blivit sjuk eller fått någon konstig sjukdom, när jag har rengort hos sköldpaddorna. Nu ska jag inte jinxa mig själv här! haha! *knack knack  och ta i trä*




                 Tvättar av Sköldpaddorna med en vanlig svamp och vatten inget speciellt att tänka på här.




                                            Broder Gustav the great rengör i duschen efter allt skit.



                                             Har fyllt upp vattnet igen i akvariet. Vattnet som ni ser är lite skitigt. Men det är omöjligt att rengöra allt och plus att det ska man inte heller eftersom det är en speciell bakterie flora i vattnen och man kan göra sköldpaddorna sjuka istället om man rengör för mycket. Vattnet kommer bli klart efter några timmar med pumpen har börjat kicka in.




                                      Brädan som har legat över akvariet har börjat mögla skulle jag tro. Ser ut som svarmögel så jag tog bort och ställde den där ute. Sånt som händer.


Det vad jag har gjort idag!

Liten låt såklart! :D

 Ha det fint!
MVH Rasmus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar