tisdag 26 juli 2011

The rite. Ännu en exorsist film!









The rite recesion.
Filmen släpptes 2011 och är regiserad av Mikael Håfström och skriven av Michael Petroni, Matt Baglio som är en adoptering av en bok av samma namn.

Jag vet inte vad det är med mig och exorcist filmer. Jag kollar inte efter dom men dom verkar hitta mig istället.

The rite handlar om en ung man vid namn Michael Kovak som jobbar hos sin pappa på en begravningsbyrå och som väljer att skola om sig till präst.
Michael har stora problem med att hålla fasst vid sin tro och hans mentor eller lärare rättarsagt ser dock stor potential och tro i Michael och vill att han ska åka till Italien på en exorsism skola där präster lär sig den urgammla formen och om exorcism.
Michael åker iväg med stort vemod och vet inte riktigt vad han ska tro på. Men snart försvinner den hårfina linjen mellan skepsism och tro när Michael träffar exorsist prästen Father Lucas Trevant som spelas av Anthony Hopkins.


Filmen var jättebra och jag tyckte verkligen om den Anthony Hopkins är en riktigt bra skådespelare och han gör ännu en enastående roll och han är väldigt mångsidig i sitt agerande.

Michael Kovak som spelas av Colin O'Donoghue som är inte kanske så vidare känd skådis vad jag vet? Han har gort lite småroller inget direkt som jag har sett. Men jag kan givetvis missat något. Iallafall han är riktigt bra skådis och hans sammspel med alla andra runt honom fungerar riktigt bra.

Jag kan inte hitta några större fel med denna filmen men dom felen som finns för mig är tillräckligt för att ge den ett lägre betyg. Den har bra och ljup mystik. Men den blir inte filosofisk, utan den håller vid ett visst ljup och det är det.

Men det som felar i filmen för min del är att det är inget jag har sett innan och det är inget över sig. Vissa kommer tycka den är okej medans andra kommer inte tycka om den.
Jag tyckte den var okej, skådisarna var bra men för en gammal räv som mig så behövs lite mer för att imponera.

Jag ger den 7/10

Filmen påstås vara baserad på verkliga händelser.


Filmer att rekommendera:

The last excorsism som jag också har gort en recesion på, kolla in den om ni vill.
Pandorum.













MVH
Taxnar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar