tisdag 22 februari 2011

Mina top tio Skräckfilmer just nu!

Okej, låt oss kicka av med Tisdag. På Tisdagar så är det film som gäller allt mellan himmel och jord i filmväg! Jag tycker om alla sorters genrer i film!
Dock har jag svårt för drama filmer eftersom dom flesta drama filmer försöker liksom överösa dig med en massa komplicerade känslor och försöker vara så melodramatiska och allt detta trycker dom ihop på max 2 h vilket blir jävligt förvirrande och jag tycker inte om det! Men som sagt det finns en del Drama filmer jag tycker är bra!
Men för att starta av lite mjukt och så jag kan få lite mer kött på bena och kan göra lite mer genomgående inlägg om filmer av olika slag osv! Här är min top tio i skräck filmer!
Jag kör med 10/10 systemet helst med jämna nummer men ibland så ger jag även ex. 8,5 om det är vissa saker i filmen som dom försökte med men ändå inte nådde ända fram!


DISCLAMER! I DONT OWN ANY OF THESE PICTURES OR  THE MOVIECLIPS SHOWN HERE IN THIS SECTION! THEY ARE FOR ENTERTAINMENT PURPOSES ONLY! EVERYTHING PICTURE HERE IS COPYRIGHTED!

Jag har sett en massa skräckfilmer i mitt liv så jag känner mig ganska hemmastad i den genren, jag kommer inte ihåg alla och vissa som jag inte kommer ihåg kanske rentav hör hemma på top tio listan isåfall postar jag dom sen!
Okej låt oss börja med listan!



1. The shining med Jack.Nicolson  10/10 (1980)


Detta är lätt en 10/10 enligt mig.
Jack. Nicholsons skådespeleri som en ganska lugn ex alkolist som jobbar som författare och resan därifrån in till en komplett galen man som blir hjärntvättad av spöken och demoner på hotellet höll mina hår i nacken ständigt resande och kalla kårar skickades genom min ryggrad konstant! Jag kommer fortfarende ihåg när han sitter i baren och pratar med bartendern och när dom hittar den gamla tanten i badkaret skrämmde skiten ur mig som liten! haha. Detta är en klassiker om ni inte har sett den, ta och se den! Det finns inga ursäkter till att inte se den! Do it!
Regi: Stanley Kubrick
Filmen är basserad på en bok av Stephen.King



2. The exorcism 10/10



Egentligen behöver jag inte skriva så mycket om denna filmen! En ren klassiker. Det handlar om en präst som åker till ett hus där en mamma och hennes dotter bor. Dottern Sharon har blivit besatt av en demon och de är prästen Merrins uppgift att hjälpa henne att bli av med denna förbannelse som ligger över henne! Prästen Merrins spelar ingen annan mindre än Max von Sydow som gör ett enastående jobb i sin roll! Till denna dagen är den fortfarende omdiskuterad film och en av dom riktiga legenderana och kult klassikerna i filmens historia!
En annan film som är värd att kolla in i denna genren är Exorcisten: Begynnelsen! 8/10 Bra film och en massa mystik som ger en tillfredställd helhetsbild i denna värld av mysterier! Kolla in filmen om du inte gillar den så stäng bara av den! Inte svårare än så!
 
3. SAW 8.5/10 

Jag tycker om klassiska skräckfilmer och hade nog kunnat fylla hela listan med bara klassiker men jag gillar även nya skräckfilmer och bland en massa skit så finns det en del guldkorn också, som SAW 1 och 2 dom andra bryr jag mig inte om jag har sett alla men jag tycker dom bara fyller på med en massa skit för att tjäna pengar.
Första gången jag såg SAW gorde mig nyfiken och hela mystiken om varför dom sitter fasstkedjade i en toalett med en död man i mitten och därifrån börjar hela historien långsamt veckla ut sig mot det fanntastiska slutet! En riktigt bra Thriller/rysarer för dom som gillar mystik! En del blod och äkliga grejor är där men det är mer en symbol än vad det är för effektens skull och för att öka spänningen och så man får den känslan av desperation dessa mäniskor befinner sig i. Filmerna i sig har inte någon större kvalité i att se om dom! Kanske på sin höjd att man ser om dom tre gånger , inte mer.

4. Orphan (2009) 9/10


Så långt det går i området "ondske fulla barn" går så är detta defentivt den bästa filmen i modern tid!
Filmen handlar om en famlij som har två barn redan som vill adoptera ett äldre barn vid namn Esther som är 9 år.
Jag ser inga som helst problem med att denna är en direkt klassiker efter att den har fått ett par år på nacken! Den är spännande och den har riktigt bra skådisar. Flickan som spelar Esther (Isabelle Fuhrman) Borde enligt mig vunnit en Oskar för hennes sätt att att spela en så komplex karaktär som Esther egenligen är!
Det är inte bara hon som ett så bra skådespeleri även hennes syskon spelar riktigt bra och även föreldrarna!
Ge denna filmen en chans! Gå in på IMDB och rösta upp filmen också, för denna förtjänar verkligen en högre poäng för dess geneiala "story line" och det totalt oväntade slutet om vem verkligen Esther är ...


Jag tänkte posta Trailern här för The Orphan! Men trailern förstör hela filmen! Titta inte på trailern! Kolla på filmen först!





5. The omen (1976)  10/10


Denna film serveras gärna med ett mörkt rum och bara du sitter där med ett sinne som inte själv vet vad dom som pågår riktigt! Damien djävulens son har fötts i en amerikansk ambasadör familj och ondska är beredd att ta allt som den vill ha!
Denna filmen har allt och inget mindre än pressande spänning som aldrig släpper en ur en grepp man känner riktigt kylan i varje scen och man vet att när Damien är med i en scen så väntar bara ond bråd död! Denna filmen är så jävla bra att jag får lite tårar i ögonen! Jag vet inte varför jag tycker den är så bra! Skådespelarna gör ett kanon jobb scenerna och platserna filmen utspelar sig på är inget annat än vackra. Harvey Stephens som spelar Damien är inget annat än en legend.
Kolla gärna in resten av Omen filmerna dom är också riktigt bra! Storylinjen till dom andra filmerna är direkt kopplade med varandra och ger en riktigt bra story! Remember... You have been warned!



6. Silent hill (2006)  9/10

För det första så är jag ett stort fan av spel serien Silent hill och har spelat alla Silent hill spelen och vissa har varit bättre än andra men alla har varit över standarden och själva spel serien är en legend bland gamers över hela världen!
Så när jag hörde att dom skulle göra en film om Silent hill och dess komplexa natur var jag automatiskt negativ till hela grejen , för att spel som blir filmer har inte direkt något bra rykte runt sig! Super mario brothers, DOOM .. Behöver nog inte säga mer.
Men oj oj oj vad fel jag hade! Silent hill filmen är en av dom bästa tv spel films intregeringarna som har gjorts! Jag gissar på att vi ska ha regi och manusförfattarna till att tacka för det!

Filmen börjar med att Mamman Rose Da silva och hennes stundels apatiska dotter Sharon är påväg till Silent hill i hopp om att dottern Sharon ska bli bättre! Dock så är dom med en bilolycka och dottern försvinner och Roses desperata jakt på hennes dotter börjar i en övergiven stad , där förvridna skuggor syns i dom tjocka dimmorna och där oförklarliga fotsteg verkar följa efter dig vart du än går! Jag rekomenderar denna filmen för den är spännande och jag tror även om du inte har spelat eller hört talas om Silent hill innan så tror jag ändå att denna filmen kommer tilltala dig ändå!




7. The grudge (2004) 8/10

Hua säger jag bara! Om du har den minsta förmågan att sätta in dig en film och du fasstnar där så kommer denna filmen defentivt "Fuck you up" mentalt. Jag har emellanåt forftarende svårt för att sova efter att ha sett denna filmen! Den är inte så jätteblodig knappt något alls detta är defentivt bevis på vad Japan kan göra i skräckfilms väg även den Amerikanska verisonen är lika bra. Skådespeleriet utvecklar sig inte så mycket historie mässigt men skådisarna som är med i filmen spelar riktigt bra. Spänningen och effekterna i filmen är irktigt bra gorda och väldigt effektiva hela auran runt filmen är rent av skräckinjagande! Kayako Saeki som är "monstret" kommer hålla dig vaken några dagar i sträck! Det kan jag lova! haha :P

Filmen handlar om en sjuksyster som kommer till hus för att ta hand om en gammal tant! Vad hon inte vet om är att det vilar en förbanelse över huset som inte går att stoppa, sätter du din fot där så är du slut...

8. Midnight meat train (2008) 8,5/10

Filmen handlar om en journalist som förföljer en seriemördare, men allt är inte som det verkar vara!
En stark film där dom körde på säkra kort men ändå kokade ihop något nytt. Filmen är defentivt underskattad och inte så vidare känd om man är allmänt upplyst om skräckfilmer!
Finns inte så mycket att säga om filmen mer än att ge den en chans den är rätt blodig men ändå håller den starkt på story utveckling och karkaktärerna är rätt mytomsbundna.



9.  The Descent (2005) 9/10


Nu var det rätt längesen jag såg the Descent och jag har inte kollat in uppföljaren än!
Filmen handlar om ett par grott klättrare som utforskar en ny grotta men .. Men vad dom inte vet om vad som rör sig bland skuggorna i den outforskade grottan kommer vara deras död.
Filmen i sig ger dig känslan av klaustrofobi där man faktiskt hejar på karaktärerna när dom försöker med all desperation ta sig ut levande men nu än så ofta kommer dom till en stenvägg där det inte finns en ända väg ut och dom är slut. Filmen är riktigt effektiv och har många skrämsel scener som får en att hoppa till då och då!
Bra film ge den en chans!

10. (REC) (2007) 9/10

Ett band har läkt ut till media där ett ställe är under karaktän! Spansk film.
Innovativ bra skådisar. Den amerikanska versionen är inte lika bra tycker jag.


Det var allt! För idag! Ha en trevlig Tisdag! Jobbar på morgondagens topic vilket går framåt!
Var vänligen lämna kommentarer och kritik all kritik är vällkommen!

3 kommentarer:

  1. Har fixat så anonyma också kan kommentera bloggen. Glömde visst göra det innan!

    SvaraRadera
  2. Såja!!

    The shining är oxå överst på min topp tio. Sett den en gång aó aldrig mer. Mardrömmar i månader...

    The Saw är oxå sjukt bra. Som du säger ettan o tvåan...

    En som oxå är med på min lista är den spanske filmen Barnhemmet( tror den heter så). Har du inte sett den så gör det!

    Puss!

    SvaraRadera
  3. El orfanato heter den! Den är bra, men jag tyckte inte den var så skräckig, lite mer typ drama med inslag av rysare genren. Men som sagt inget fel på själva filmen! 7.7/10 på imdb :)

    SvaraRadera