tisdag 8 mars 2011

Film Tisdag!

Film Tisdag!
Idag ska vi kolla in Trollhunter också känd som Trolljägaren.
Regi och Produktion av André. Øvredal.
Han verkar vara en rätt ny Producent, jag kan inte hitta så mycket på IMDB om honom filmässigt. För att vara en av dom första filmerna han har någonsin gjort så är det definitivt imponerande att han gjorde en sådan episk film som Trolljägaren verkligen är.




Filmen släpptes den 29:e Oktober (2010) i Norge och hade en budget på NOK 19,900,000.
Sådär har ni lite bakgrunds fakta.

Nu kommer frågan om vad tyckte du om filmen Rasmus?
Jo, filmen var riktigt bra. Det känns inte som jag kan höja den till skyarna tillräckligt.
En film som tar en på pulsen och ger en än insikt i en helt ny värld och helt nya situationer och uppdaterar många gamla skrönor och legender om troll som är en ganska stor del av nordbors uppväxt, här i Sverige, Norge och Finland. Danmark har säkert sin beskärda del också om olika troll sagor.



Filmen bär dig igenom historien om dom tre unga dokumentär filmarna Johanna, Kalle och Finn tror jag han andra heter. Som ska spela in en dokumentär film till ett skolprojekt. Dom får napp på att det är en tjuvskytt som kör runt och skjuter björnar i dom norska skogarna och dom med lite efterforskning hittar tjuvskytten och bestämmer sig för att följa efter honom. Men han visar sig vara något helt annat och så långt ifrån sanningen som möjligt och dom tre unga filmarna leds in i en värld av lögner och legender som dom aldrig hade trott var möjligt.

Filmen har en massa starka punkter och inte så många svaga av jag kunde bedömma.
Det ända negativa jag kunde hitta var att jag skulle gärna viljat ha lite mer bakgrunds information om huvukaraktärerna, det var lite glest i den avdelningen. Kanske bara tio minuter extra som hade förklarat lite mer om ungdomarna och deras personligheter.

Men det är inget defentivt man tänker på när man följer filmen och allt som händer runt om i deras värld. Skådespelarna är så bra att jag började tveka på att det var en "fejkad" dokumentär och det kanske låg någon sanning bakom det hela.

Miljöerna i filmen är vackra och Norges natur är oslagbart ögongodis. Om ni har en blueray spelare och en HD eller LED TV så köp filmen på blueray, jag tror det kommer svepa bort fötterna på en.



Hela filmen är filmad med en kamera och det är den kamera vinkeln som gäller och det fungerar riktigt bra. Jag tror det är den filmen som har lyckats bäst i min mening med just "Dokumentär" films objektivet.
Filmer som är liknande i den kategorin är [REC], Paranormal actvity, The last exorcism och The blair witch projekt, vilket också var den första pionären inom just detta området att gjöras i en sån film stil.
Men jag tror denna filmen lyckades bäst med det, eftersom jag fick känslan av att jag aldrig missade något i händelserna eller att vinklarna var halvdana och halvt genomtänkta. För mig fungerade det riktigt bra.

Specialeffekterna var riktigt trovärdiga och väl genomtänkta och dom hade lyckats anpassa det till filtert och kvalitén av kameran som har använts och dom verkar inte ha snålat i den avdelningen heller när det kommer till data animation och jag tyckte att trollen såg äkta ut och inte alls missanimerade osv.

Där finns en scen i filmen där dom är vid en bro och dom ska fånga ett troll och dom använder en get för att locka trollet. Den direkta referensen till dom tre Bockarna Bruse är riktigt underhållande.


Så slut kommentarer om filmen.
En riktigt stabil film och den spelar på säkra kort vilket gjör den otroligt stark och den använder sig av få men bra skådespelare och naturen i Norge är enastående.
Filmen känns aldrig tråkigt och långrandig och filmen håller dig alltid intresserad av mysteriet som pågår i filmen.
Så filmen är klart sevärd! Ge den en chans!
Jag ger den 10/10




MVH
Rasmus

Filmrekomendationer:
Dawn of the dead (1978) den bästa zombie filmen som har gjorts.


District 9 (2009)

Prince of persia: The sands of time (2010)


Stranger than fiction (2006) Titta inte på trailern till denna  för den förstör hela filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar