torsdag 24 februari 2011

Mystik Torsdag

Idag är det Mystik eller Filosofi Torsdag ett bra och brett område som kan involvera en massa inom ett väldigt omdiskuterat område.

Jag vill ha med denna på en dag för att jag tycker det är alltid viktigt att fråga varför?
Varför är det så? Varför gör vi som vi gör ? Finns Gud? Varför betalar vi skatt ? Finns det övernaturliga ting ? Vad finns bortom dom synliga stjärnorna i universum ?

Frågorna är många och finns i alla kategori grupperna. Jag känner att jag håller på att glida iväg från själva huvudämnet här haha!

Här är ett mysterie som jag tycker är intressant och väldokumenterat och inte övernaturligt.
Om man ska gå in på övernaturliga mysterier så får jag ha lite mer tid och göra lite mer forskning om vad jag ska skriva om, men det kommer så småningom!

Men åter till det mysterie eller mer en fascination för min del är krokodilen och inte vilken krokodil som helst! Gustave en massiv nilkrokodil på 6,1 meter och en vikt på 1 ton och beräknas vara ca 60 år gammal, vissa påstår att hans är längd runt 10 meter, ingen vet med säkerhet eftersom han är svår att leta upp och det finns väldigt få dokumenterade bilder och filmer om djuret!

Enligt forskarna tackvare hans storlek så tvingas han jaga större byte som flodhästar och andra djur i den storleken för att kunna hålla sig själv vid liv. Befolkningen i Afrika i det området där han har siktats har sagt att han ofta attackerar människorna som bor där och dödar dom men lämnar kropparna oätna och båtattacker är också vanligt från denna bäst, vilket är mystiskt eftersom dom flesta dokumenterade båtattackerna sker i Australien där det finns en speciell krokodil (Saltvattens krokodilen) som är oerhört aggressiv mot människor. Detta beteende är inte alls lika vanligt bland Nilkrokodiler.
Jag tror att krokodilen är det ultimata rovdjuret. Den har haft miljontals år på sig att finslipa sin jakt teknik och en av dom äldsta djuren som vi har på vår planet, forskare tror att  djuret uppskattas till att vara 200 miljoner år gammalt , vilket har resulterat i att krokodil arten har överlevt dinosaurierna och fruktansvärda väderför hållanden!
För mig är Gustave ett äkta mysterium som fortfarende lurar i Afrika. Djuret som sätter skräck i all Afrikas befolkning, för dom vet att krokodiler där kan resa enorma sträckor. Så nästa gång du tar en båt i nilen och kanske åker lite djupare in i Afrika. Kom ihåg, han kan ligga och titta på dig och innan du vet ordet av... Är det slut!


Det var allt för idag! Ha en fortsatt bra dag!
MVH Rasmus

Just det! Jag har märkt att tidszonen inte stämmer riktigt! Jag ska se om jag hittar den förbannade inställningen.

1 kommentar: